WEBDESIGN TOONVANKRIEKEN

PIANOLES

Voor jong en oud in Helmond/Eindhoven en buurtgemeentes.
Muziek kiezen we samen bij jouw voorkeur.


PIANOLES 'TANGO'

Voor geïnteresseerden kan ik de pianoles inrichten rond het thema van de Argentijnse tango.

PIANOLES 'bijzondere leerlingen'

Met mijn 15 jaar ervaring bij het Centrum voor Creatief Leren te Sterksel en Spirare te Venlo, combineer ik muziek-therapeutische vaardigheden binnen de pianoles voor leerlingen met:
• begaafdheid
• (hoog)sensitiviteit
• vormen van autisme

SAMENSPEL COACHING

Kamermuziek-ensembles of duo's die hun samenspel naar een hoger plan willen brengen, kunnen gebruik maken van mijn uitgebreide ervaring.

VOORBEREIDING CONSERVATORIUM

Speltechnische en theoretische verdieping met muziekleer en solfège, bedoeld om een voorbereidend jaar te kunnen overslaan voor conservatorium of een creatieve therapie-opleiding.

MUSICEREN MET OUDEREN

Muziekspel voor stressverlaging en verbetering van het cognitief functioneren van de oudere mens, aldus prof. dr. Erik Scherder.













SPECIALISATIE

'Musiceren' gaat via je hart. Een mooie klank vergt balans tussen overgave en concentratie. Pianospelen vormt een wisselwerking tussen je linker en rechter hersen- en lichaamshelft, wat je creativiteit stimuleert. Onderzoek bewijst dat het de intelligentie en het motorisch geheugen significant verbetert. De persoon achter de muziek blijft altijd hoorbaar. Ik heb ook aandacht voor die tweede laag; je speelt immers het mooist als je je lichamelijk, energetisch, spriritueel kunt overgeven aan je spel.

Ik leer je de techniek en ontspanning die het pianospelen aangenamer maakt, je klankkleur verbetert, en je muzikaliteit beter hoorbaar maakt. Je zult dat zelf gaan ervaren en toepassen. Ook de sfeer blijft ontspannen. Met persoonlijke aandacht vinden we altijd wegen om de lesmethode flexibel bij jou aan te laten sluiten, want dat komt je plezier, techniek en muzikaliteit ten goede.

Gespecialiseerde opleiding/ervaring:
• Piano-masterklassen gevolgd bij Gyorgy Sebok
• Repetitor bij zomercursussen voor violisten te Goslar en bij solisten, koren en bewegingslessen
• Psychologisch-Spirituele Opleiding aan de School voor Padwerk
• Opleiding en ruime werkervaring met begaafde, autistische en sensitieve leerlingen (CCL te Sterksel)
• Bestuderen van Tales of Music and the Brain van Oliver Sacks












DEMO

Wellicht verschijnen hier nog eens wat lesfragmentjes...
























REFERENTIES

"Mijn zoon J. met diagnose PDD-NOS (autisme spectrum stoornis) heeft al enige jaren pianoles bij Marie-Thérèse, lessen van 45 min. met een therapeutisch karakter. Zij heeft echt oog voor J. Hij voelt zich veilig en geliefd. En dat is zo bijzonder. Wij zien dat ze oprecht om hem geeft. Ze voelt hem aan en weet hem altijd weer bij de les te houden. Zij ziet mogelijkheden, in plaats van tekortkomingen. J. gaat graag naar haar toe, kan goed pianospelen, en mag zijn eigen visie en creativiteit er in kwijt. Als ouders zijn wij heel blij dat ons kind bij haar terecht is gekomen." (Monique T.)

"Nooit gedacht nog te leren piano-spelen. Marie-Thérèse ziet alle hindernissen, en weet ze precies aan te pakken. Ze tovert steeds prikkelende muziek tevoorschijn, en ik leer veel. Prof zal ik niet meer worden, maar ik geniet intens van wat ik al kan." (Thérèse C.)

"Mijn dochter Diede (11) vindt de pianoles hartstikke leuk. Mij valt op dat Marie-Thérèse zonder pressie het kind stimuleert en aanspreekt op haar vermogens. Ik denk dat Diede zich echt gehoord voelt, en ze mag spelen wat bij haar past. Ik ben ook gecharmeerd van de aanpak. Diede speelt graag op gehoor en mag dit eerst gaan ontdekken. Noten lezen komt geleidelijk aan bod waardoor het plezier blijft. Het klinkt al snel leuk en eigentijds waardoor ze graag oefent. Pianoles op maat!" (Marlies K.)

"Jeffrey heeft autisme. Een gerenommeerd muzikant adviseerde pianoles, nadat hij Jeffrey op jonge leeftijd al goed zag spelen. Op zoek naar goede begeleiding, imponeerde zijn spel meer mensen. Marie-Thérèse werd aanbevolen. Jeffrey was toen al aan Toccata & Fuga van Bach begonnen. Terwijl Marie-Thérèse hem belangrijke pianospel-technieken leerde, werkten zij het samen af. Zij past zich heel goed aan Jeffrey aan. Zijn techniek is nu sterk verbeterd, hij heeft leren noten lezen en hij heeft veel plezier om steeds nieuwe dingen te leren." (Marcel)












INFO + CONTACT

Tarieven 2018

Overweegt u pianoles thuis in de regio Helmond/Eindhoven? KINDEREN (tot 18 jr) VOLWASSENEN
• Bel vrijblijvend  06 3657 7514 € 20,00 per 30 min. € 25,00 per 30 min.
• Mail  € 30,00 per 45 min. € 37,50 per 45 min.
ZOMERAANBOD tot 1/9/2018: 12 lessen voor de prijs van 10 wekelijks (40/jaar) 10-lessen kaart

Gestelde vragen

Conform richtlijn  KNTV, excl. km-vergoeding

LESPRAKTIJK

Komt u aan huis?
Momenteel geef ik pianoles uitsluitend bij de leerling thuis. We spreken daarbij een passende geringe reiskostenvergoeding af.

Hoe bepaalt u het les-tarief?
Volgens de richtlijnen van de Koninklijke Nederlandse Toonkunstenaars Vereniging (KNTV). Mijn tarieven volgen dus de jaarlijkse indexaties.

Geeft u ook groepsles?
Voor jeugdigen die aan elkaar gewaagd zijn en tegelijk beginnen, bijvoorbeeld tweelingen of schoolmaatjes, kunnen duo-lessen een poos voordeel bieden. Duo-lessen duren langer (45 minuten) maar zijn per saldo 25% goedkoper. Samen muziek maken kan ook extra stimulerend werken. Het is dus slim om samen met een vriendje of vriendinnetje aan te melden.

Werkt u met een les-contract?
Aan het begin van elk schooljaar geef ik een nieuwe lesbrief met alle hoofdzaken voor dat jaar. Daarop staan de lesduur, de lesfrequentie, de betalingsgegevens, mijn gegevens en onderlinge afspraken. We bespreken het samen voordat we het met een handtekening vastleggen.
Voor volwassenen werk ik ook met 10-lessenkaarten, meestal 2 of 4 weken in een vast ritme.

Wat is een goede lesfrequentie?
Jeugd kan het best wekelijks lessen (40x per jaar). Bij volwassenen werken langere tussenpozen in combinatie met regelmaat ook prima.

Wanneer zijn de vakanties?
Gedurende het lesjaar volg ik in principe de schoolvakanties (regio Zuid). Tijdens de zomervakantie zijn extra lessen mogelijk.

BEGINNEN

Moet ik eerst aan bepaalde eisen voldoen om met piano-les te beginnen?
Nee. Beginnen kan direct. Belangrijk is dat je zelf kiest voor de piano als jouw muziekinstrument. Met het opbouwen van dagelijkse oefening, ontstaat er vanzelf plezierige voortgang.

Heb ik een muzikale aanleg nodig?
Mensen zonder gevoel voor muziek hebben bij mij nog niet aangeklopt. Wel zie ik wisselende aanleg voor melodie, ritme of fijne motoriek. Echter oefening baart kunst, en er kan veel ontwikkeld worden. Voor wie het echt niets is, houdt het plezier gauw op. Dat maak ik nauwelijks mee.

Hoelang duurt het voor je kunt pianospelen?
Je begint omdat pianomuziek jou trekt. Je geniet van wat je je eigen maakt. Al vrij snel krijg je het plezierige gevoel dat je muziek maakt. Globaal genomen, heb je na 3 jaar een basis gelegd, en na 6 jaar een stevige basis. Voor ijverige getalenteerden komt daarna het conservatorium binnen bereik. Zolang je met enige regelmaat blijft spelen, ontwikkel je levenslang.

Hoe verloopt het begin van pianoles?
Wanneer je nog nooit hebt piano gespeeld, beginnen we met een kennismaking met de piano. Eerst gaan we -zonder boek- aan de slag met muziek die jij kent. Luisteren is heel belangrijk bij muziek maken. Eerst gaan we luisteren naar wat je vingers al hoorbaar kunnen maken. Daarna starten we met noten lezen.

Hoe leer ik het beste noten lezen?
Eenvoudige stukjes gebruiken minder noten, en die herken je vanzelf als eerste. Ik geef je wat ezelsbruggetjes en verder is het een beetje als leren lezen; in het begin ontcijferen, wat je later onmiddellijk gaat zien. Daar gaat natuurlijk wat tijd overheen, maar je leert het spelenderwijs. Het is wonderlijk wat je hersenen onbewust allemaal leren en overnemen. Daarom moet je dingen meteen ook op de juiste manier aanleren. Als je het noten lezen in het begin vermeden hebt, is het achteraf veel lastiger te leren.

Leert u ook improviseren?
Ik geef uitleg bij de muziekstukken, en wijs op onderliggende verbanden. Je leert over accoorden en toonladders, zodat je gaat zien wat er in een muziekstuk gebeurt. Het maakt allemaal deel uit van de brede ondergrond die nodig is voor improvisatie. Heb je bijzondere interesse in improvisatie en blijk je het talent te ontwikkelen, dan spelen we er tijdig op in.

Moet ik een akoestische piano hebben?
Je hebt een instrument nodig om thuis te oefenen. Een akoestische piano is aan te bevelen, maar een digitale piano kan ook voldoen. Door de uiteenlopende prijsklassen zijn er wel wat valkuilen. Daarom help ik altijd graag bij een aanschaf.

Is een digitale piano een geschikt alternatief?
De ontwikkeling van je touché (aanslag) en pedaaltechniek is het meest gebaat met een akoestische piano; die staat nog steeds model voor de ontwikkeling van de digitale piano. Als u nog overweegt een digitale piano te kopen, kan het zeker raadzaam zijn om enkele aspecten met mij af te stemmen.

STOPPEN/ONDERBREKEN

Wat doet u om de leerling extra te stimuleren?
Ontwikkeling gaat met heuvels en dalen. Dat is normaal en daar speel ik vanzelf op in, afhankelijk van hoe je het wilt. Soms helpt een praatje, soms geef ik nieuw lesmateriaal, soms geef ik vertrouwen met een andere kijk op het leerproces of bied ik andere oefeningen, andere muziek of quattre-mains. We kunnen ook samen oefenen. En soms zoeken we de improvisatie. Er zijn zoveel paden om verder te komen. Het is echt niet nodig om te blijven hangen in lesstof die je niet uitdaagt. Daar moeten we samen alert op blijven.

Kunnen we de lessen elk moment stoppen of onderbreken?
In principe leggen we de lessen steeds voor een jaar vast. Bij aanvang is dat ook een geschikte periode om te ervaren wat pianospelen inhoudt. Leerlingen die na een aantal jaren besluiten te stoppen, keren vaak ook terug om de draad weer op te pikken. Als je gedurende het lesjaar moet stoppen, bijvoorbeeld door verhuizing, hanteer ik een opzegtermijn van 2 maanden.















LINKS


La Vie Tara: Resorte muziekvakantie Ardèche zomer 2015
Tango de Barrio: Mijn tango trio
www.creatiefleren.nl: Voormalige instituut voor hoogbegaafde en hoogsensitieve kinderen
Wouter Smits: Succesvol oud-leerling
LinkedIn

PIANOSITES:
piano goed voor hersenen
www.pianobegin.nl
www.leerspellen.nl
www.pianospel.nl

BLADMUZIEK:
www.pianostreet.com: 30.000 pagina's bladmuziek
http://classpiano.com: Populaire muziek voor beginners
www.free-scores.com: Allerlei muziek, vooral klassiek en ragtime
www.sheetzbox.com: Allerlei muziek